maanantai 16. maaliskuuta 2009

Hälsningar från mössafabriken.

Jag tänkte börja blogga på svenska... Bra idé, eller hur? =) Näääh, jag skojar bara. Det här är tillfälligt. Jag lovar. Det är bara så att imorgon måste jag troligen hålla ett litet tal på svenska framför främmande människor och jag tänkte träna lite. Den största utmaningen är inte att tala svenska utan göra det helt nykter. Men jag har bestämt mig att jag ska handska det hur bra som helst. Självklart. Jepjep.. Jag är så nervös redan nu, vilket betyder att i själva situationen jag troligen skitar i mina byxor eller minst släpper ut en extrem fjärta. Heh, vilket bra sätt att fästa publikens uppmärksamhet till något annat än tals oexixterande innehåll eller mina grammarfel. =)

De här mössorna är från tiden före överraskningslåda, har bara inte hunnit posta dom tidigare. Några av dom har redan hittat sin väg till nya ägarna, vilket är helt strålande!

Den här mössan blev STOR, runt och randig som en humla. Den gula garnen är Novita Isoveli, den gråa 7 Veljestä. En skoijig mössa.









Hittade en urgammal nystan av Aino och stickade en basic-mössa av den. Synd att jag inte insåg att Aino skulle ha varit perfekt material för Twister-mössan. Well, nu är det för sent, det var det sista nystanet..







Jag tycker inte om sömmar på mössor men nu hade jag inte tillräckligt stora rundstickor och jag var tvungen att sticka med vanliga stickor (hur säger man"neuloa tasona" på svenska?) och sy baksömman. Garnen är Katia Studio, stickor nr 9. Jag älskar denna garn, den är intressant och snabb att sticka!





Svart är svårt: det var helt OMÖJLIGT att ta en bra bild av denna mössa! Twister av svart Katia Pluma, stickad med nr 7 rundstickor (om jag kommer ihåg rätt). Jag var rädd att Katia Pluma skulle vara för tunt för en Twister, men den fungerade överraskande bra! Synd att bilden inte alls gör full rättvisa åt mössan, i verkligheten den är mycket vacker.


Och här finns en annan dålig bild. Bilden är alldeles för mörk och hela mössan ser ledsen och tråkig ut. ARGH. Hur svårt kan det vara att ta en bra bild? Svart-bärgröt Nuria, garnen är 7 bröder, stickor kommer jag inte ihåg.







Svart-orange mega-överstor mössa av nån slags loppis-mohair och 7 bröder. Ganska söt, tycker jag. Men bilden är för mörk IGEN! Hoppas att solen, min belysningsassistent, snart kommer ut från sin gömmställe. Eller kanske jag borde skaffa mig en pannlampa!! :D Det skulle ju se vettigt ut..




Sånt har jag stickat under de senaste veckorna och ett par mössor av överraskningslådans garner väntar på att bli fotograferad. Min lilla mössafabrik tackar alla som orkade läsa hit och börjar planera nya "huvudsaker".. :)

1 kommentti:

Matleena kirjoitti...

Sinulle tunnustusta blogissani! ;)