keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

Secretly gone nuts.

Mies on toisinaan skeptinen ekologisten ratkaisujeni (esim. neulottujen tiskirättien) suhteen. Toissapäivänä kysyin Mieheltä, onko hän huomannut puhtaissa vaatteissaan mitään eroa. Ei. Ei hän kuulemma muutenkaan huomaa mitään. Mutta ei siis mitään valittamista? "No ei, mitenniin?" Kerroin, että olen muutama viikko sitten vaihtanut pyykinpesuaineen ekologisempaan. "Aha", sanoi Mies eikä kysellyt enempää. Mä olen ihan varma että se olis saanu slaagin, jos olisi kuullut, että pyykkimme pestään nykyään PÄHKINÖILLÄ!

Kuulin pesupähkinöistä ensimmäisen kerran äidiltäni joskus viime marraskuussa. Oli ostanut niitä Savonlinnan Kehitysmaakaupasta ja kehui kovasti. Kuulosti melkein liian hyvältä ollakseen totta: ekologinen 100% kierrätettävä pesuaine, joka on edullista ja riittoisaa, pesee puhtaaksi, eikä synnytä jätekasoja eikä ympäristölle haitallisia sivutuotteita! =) Ostin omat pähkinäni Turun Maailmankaupasta, vaihdoin nestemäiset pesuaineet salaa pähkinöiksi (pesupallo pyörii koneessa enää hämäyksen vuoksi) ja olen ollut todella tyytyväinen! Näin homma toimii:

Pieneen puuvillapussiin laitetaan 4-6 pähkinänkuoren puolikasta, pussi pyykin sekaan ja pestään normaalisti. Käytetyt pähkinänkuoret laitetaan biojätteeseen. Samoja pähkinöitä voi käyttää 30-40°C pyykissä kahdesti, 60°C pyykissä kerran. Pakkaus on pahvia, joten se päätyy lopulta pahvinkeräykseen.

Yhden pesupähkinäpaketin hinta on n. 7e, pienet puuvillapussit myydään erikseen (0,50e), ja toki sellaisen voi itsekin ommella. Tässä mun paketissa on 350g pähkinöitä ja siitä riittää pakkauksen mukaan noin 90 koneelliseen. En muista, mitä nuo nykyisin käyttämäni halpisnesteet maksaa, mutta just tuli joku Tarjoustalon mainos, jossa 4,70e maksavan Bio Luvilin luvataan pesevän 35 koneellista. Pähkinät pesee hinnallaan ainakin sen.

Pesutulokseen olen ollut tyytyväinen. Vaikka pähkinänkuoret tuoksuvat omituisen makealle, pesun jälkeen pyykki ei tuoksu miltään. Vain puhtaalta ja raikkaalta. Ja voisin vaikka vannoa, että pyyhkeistä on tullut imukykyisempiä! Aluksi pelkäsin, että pähkinäpesu haalistaa mustia vaatteita (niitä on meillä PALJON), mutta aloin pestä niitäkin pähkinöillä, koska pakkauksen mukaan niissä ei ole valkaisevia aineita. En ole vaatteissa mitään muutosta huomannut, mutta ns. "paremmat" mustat vaatteet pesen varmuuden vuoksi mustille vaatteille tarkoitetulla nestemäisellä pesuaineella.

Saan jotain kummallista tyydytystä siitä, että pesen pyykkini näin. Olen sellainen pieni ja reipas maailmanpelastaja. Käytettyjä pähkinöitä biojätteisiin laittaessa mulle tulee aina hyvä mieli ja joka kerta hämmästelen sitä, miten puhdasta ja raikkaan tuoksuista pyykki on ja miten uskomaton koko pesupähkinäsysteemi on! Ei kemikaaleja, ei keinotekoisia tuoksuja, ei mitään lisättyä, vain puhdas, käsittelemätön luonnontuote. Täydellistä.

Lisätietoa alkuperästä ja ostopaikoista löytyy mm. näiden linkkien takaa:
Maailmankauppalehti 2/2007 (s.20)
Plaza/Ellit/kodinhoito
Maailmankaupat.fi

11 kommenttia:

Paevi kirjoitti...

Pakko oli nauraa tuolle
"Mä olen ihan varma että se olis saanu slaagin, jos olisi kuullut, että pyykkimme pestään nykyään PÄHKINÖILLÄ!"
Kuulostaa hienolta, voisin vaikka itsekin kokeilla

noora kirjoitti...

Kiitos jälleen loistavasta tärpistä!! Toi kuulostaa kyllä niin uskomattomalta, että epäilen savolaistytön nyt kyllä juksaavan heimosisartaan, mutta minäpä menen ottamaan selkoa asiasta, kunhan pääsen jonkun sellaisen kaupan lähelle!

navettakissa kirjoitti...

Mä hihittelen täällä tälle savolaiscornerille.. :D

Päevi: Kokeile ihmeessä! Uskon että sieltäpäinkin löytyy ekokauppoja, joitten valikoimissa on pesupähkinöitä. Mutta tosiaan tota miehelle kertomista voi olla syytä välttää... ;)

noora: Eipä kestä! =) Eikä hätää, ainakin Turun Maailmankaupassa oli sulle sellasia skeptikkopaketteja. ;) Eli pussi+pähkinöitä 1-2 pesukertaa varten, jos haluaa testata ennen kuin ottaa koko paketin. Mä otin rohkeena koko boksin, ainoo vaan että en tajunnut ottaa samalla pussia, johon pähkinät laitetaan pesun ajaksi. Ensin olin ihan että HÖH, miksi sitä ei ole paketissa mukana, mutta sit tajusin, että mitä järkee on joka pakettiin laittaa uusi pussi, kun se yksi kestää tuhat vuotta ja niitä voi itekin ommella.

Tupuna kirjoitti...

Kuulostaa hyvältä. :)

Tiedä vaikka tulisi kokeiltuakin.
Tiskiräteistä meiän mies on aivan samaa mieltä kuin teilläkin.

Sini kirjoitti...

Noi on tosi hyviä. Ja kestää meillä ainakin enemmän ku tuon paketissa luvatun määrän - nyt ollaan yli puol vuotta pesty pelkästään pähkinöillä ja puoliakaan ei oo purkista menny. Oon pessy myös mustat vaatteet ihan surutta ja en oo huomannu merkkejä haalistumisesta.

Matleena kirjoitti...

Olipa mukava sattuma, että kirjoitit pesupähkinöistä! ;) Minä nimittäin olen päättänyt myös siirtyä niihin, kunhan saan nuo halvalla hamstratut ;D pesunesteet käytettyä ainakin vähemmäksi. Olen kuullut pähkinöistä niin monelta pelkkää hyvää, niin että uskon kyllä savolaisenkin puhuvat nyt täyttä totta. ;)
Minun mieheni on kai ennakkoluuloton, kun ei ole ollenkaan ihmetellyt eikä vieroksunut tiskirättejäni. Ja poikani (36v) oli oikein aidosti innostunut, kun toissa päivänä sai ensimmäisen rättinsä koekäyttöön.

Peppiina kirjoitti...

Ostin myös viime syksynä pähkinöitä ja olen sittemmin käyttänyt niitä pyykin pesussa (bloggailin silloin myös aiheesta). Samaa epäilyä mieheltä tuli silloin, mutta eipä sittemmin ole huomautellut aiheesta sen enempää. Edelleen pesen treenikamat ym haastavat normiaineella, en tiedä, onko sekin turhaa. Matalassa lämpötilassa pestävät ovat vain vähän ongelma, kun pähkinät ei liukene oikein 30 asteessa... (tai näin ainakin mun paketissa luki)

Joululahjana lahjoin kaikkia ystäviäni pähkinöillä, jotta saisin käyttöä laajemmalle, mutta enpä tiedä, ovatko ihmiset innostuneet kokeilua pidemmälle.

Anonyymi kirjoitti...

Minä kokeilin pähkinöitä joskus pari vuotta sitten. Ei riittänyt pesuteho kestovaipoille, lastenvaatteitten ruokatahroille eikä miehen hikipaidoille :-(. Lisäksi pitkällä aikavälillä vaaleat otti nokkiinsa (= tummuivat), olis pitänyt käyttää valkaisuainetta kaverina. Pähkinöitten käyttö siis jäi, vaikka ekologisuus viehättikin. Sen sijaan sisko pesee omaa kevyttä sinkkupyykkiään tyytyväisenä pähkinöillä - ehkä minäkin sitten AJL (aikaan jälkeen lapsien).

navettakissa kirjoitti...

Onpas täällä paljon kommentteja! :)

Tupuna: Miehet on miehiä. ;)

Sini: Musta tuntuu kans, ettei noi hupene millään!

Matleena: Joo, kyllä myö joskus puhutaan ihan tottakin. ;) Hassua kyllä, miten mullakin on usein käynyt niin, että seuraamissani blogeissa on kirjoitettu just siitä aiheesta, mitä itsekin olen miettinyt! Telepatiaa? =)

Peppiina: Mä oon miettiny kans tuota treenivaatteitten pesua, että pitäiskö pestä normilla. Eilen tein testin ja laitoin Miehen hyhhyh-treenisortsit 40 asteen pähkinäpesuun. Ja aivan yhtä raikkaat olivat pesun jälkeen kuin muukin pyykki! Tosin ne oli jotain ohuehkoa keinomatskua, voi olla että esim. puuvillaiset hikipaidat vaatii järeämpiä aseita.. Testaukset jatkuu. :)

TiiQ: Uskon kyllä, jos pähkinät ihan pahimpiin tahroihin tehoa. Täytyy pitää mielessä tuo vaaleitten tekstiilien ongelma. Ehkä mun pyrkimys ekologisuuteen antaa sen verran periksi, että voin pestä tavallisella aineella ne harvat kerrat, kun valkoista pyykkiä tulee. Mutta muuten noista pähkinöistä tuskin tulee meille ongelmaa, koska elämme toistaiseksi AEL. =)

navettakissa kirjoitti...

Ja testaukset jatkui:

Pesin äsken 40 asteen pyykkiä ja totesin, että puuvillainen, Miehen bänditreeneissä läpihikoiltu t-paita vaatii tavallisen pesuaineen. Samassa koneessa oli mun 2 x 60 min kävelylenkin jäljiltä oleva tekokuituinen sporttikerrasto, mutta se puhdistui hyvin. Alan kallistua siihen, että teknistä/tekokuitua olevat sporttivaatteet saa meillä pähkinää, pääosin puuvillaa olevat hikivaatteet tavallista pesuainetta. (Urheilukäytössä puuvilla on pahinta mahdollista materiaalia, koska se vain imee hien ja kastuu eikä hengitä, mutta minkäs teet, kun Mies tykkää niitä käyttää..)

Teetä ja näkkileipää. kirjoitti...

Kannattaa kokeilla pähkinöitä tiskikoneeseenkin. ihmeen kirkasta tulee.

Kuinka ihmeessä en ole käynyt täällä aiemmin. Aion vierailla vastakin.